Sikkerheten ved marihuana ikke
trukket i tvil i nye undersøkelser.
Undersøkelser om marijuana og
hjerteanfall viser fortsatt at helsefarene er
ubetydelige.
Washington DC: Et par
undersøkelser som ble offentliggjort denne uken
viser at marihuanarøyking ikke utgjør noen
påviselig fare for helsen eller noen økning av
dødeligheten.
En undersøkelse offentliggjort
på mandag i tidsskriftet Journal of Public
Health Nutrition viser at marihuanarøykeres
ernæringsmessige helsetilstand er like god som
for ikke-røykere, til tross for andre matvaner.
Forskerne undersøkte ernærings- og spisevanene
hos omtrent 11000 marihuanabrukere og
ikke-brukere mellom 20 og 59 år. De fant ut at
marihuanarøykere oppviser normale nivåer av
vitaminer og mineraler, og gjennomsnittlig hadde
en lavere BMI (kroppsmasse-index) enn
ikkerøykere.
Forskere kalte dette resultatet overraskende,
fordi røykerne inntar prosentvis flere kalorier.
Undersøkelsens forfattere lurer på om marihuana
øker stoffskiftet slik at denne forskjellen blir
motvirket.
En annen undersøkelse
offentliggjort på mandag i tidsskriftet
Circulation (Kretsløp), som tar for seg
sammenhengen mellom marihuanarøyking og
hjerteanfall viste at stoffet utgjør en
ubetydelig helserisiko for friske mennesker.
Forskerne intervjuet 3882 hjerteanfall-pasienter
og fant ut at 123 var marihuanabrukere. Av disse
hadde 37 brukt marihuana innen 24 timer før
hjerteanfallet, og ni sa at de hadde brukt
marihuana den siste timen før anfallet.Basert
på disse begrensede dataene rapporterte
forfatteren av rapporten, dr. Murray Mittleman,
sjef for kardiovaskulær epidemologi ved Beth
Israel Deaconess Medical Centre, at risikoen for
hjerteattakk var noe øket den første timen
etter røyking, men forsvant raskt etter det.
Mittleman sier at den den økte risikoen ved
marihuanabruk tilsvarer en treningsøkt for en
som er i vanlig form, og er langt mindre enn
risikoen ved luftforurensning.
Mittleman anslår at risikoen
for hjerteanfall for en ellers frisk 50-åring
til omtrent en til 10 millioner.
"Til tross for
overskriftene, de fleste studier som hevder nye
farer ved hasjbruk er mye bråk for
ingenting", sa NORML-direktør R. Keith
Stroup, som registrerer at en undersøkelse fra
Kaiser Permanente om 40000 marihuanabrukere og
25000 ikke-brukere viser at marihuana ikke har
noen påviselig virkning på dødeligheten.
"Hvis marihuanarøyking hadde alvorlige
helseskadelige effekter- enten ved å øke folks
sjanser for hjertenfall eller på annenmåte-
ville det allerede ha vært klart påviselig i
storstilte epidemiologiske undersøkelser"
|